Forskel på drenge og pigers hjerner

Kamplege og andre fysiske lege kan være med til at 'vække' særligt drengenes hjerner. De fungerer nemlig anderledes end pigernes, viser hjerneforskning.

Allerede fra 18-måneders alderen kan man se forskel på drenge og piger i forhold til fysisk aktivitet. Fra tre års alderen engagerer drenge sig tre til seks gange så ofte i kamplege, som piger gør, og forskellen varer ved hele barndommen. Generelt tiltrækkes drenge mere end piger af udadreagerende leg, konkurrenceorienterede lege og lege med aggressive temaer.

Hjerneforskning viser, at der er stor forskel på pigers og drenges hjerner. Piger har oftest bedre ilttilførsel til hjernen. Rune Storli, der er lektor i idræt og bl.a. beskæftiger sig med motorik, læring og kamplege, sammenligner hjernen med et hus og siger, at mens der er lys i værelserne i pigernes hus hele tiden, er der i drengenes hus kun lys i enkelte værelser.

Det får ifølge Rune Storli forskere til at mene, at pigers hjerner slår som et ur, mens drenges hjerner slår fra og går i dvaletilstand og skal vækkes med fysisk aktivitet. Det forklarer, hvorfor piger oftere er bedre til at holde koncentrationen over længere tid i traditionelle læringsmiljøer. Drengenes hjerner er afhængige af at blive vækket, og de kan vækkes med fysisk aktivitet, fx en kampleg.