Leg følelsesdetektiver

Lad eleverne lege følelsesdetektiver, der skal opdage følelser hos dem selv og hos andre. De kommer til at arbejde med følelsesspor, fx tårer, smil og hjertebanken, og opøver deres evne til at mærke deres egne følelser og aflæse andres – og dermed blive bedre til at tage hensyn til egne og andres følelser og grænser. 

Del 1) Mærk en følelse

Gennem en række forskellige øvelser fremprovokerer eleverne følelser som forskrækkelse, glæde og grin hos hinanden, og I taler om, hvordan de mærker følelserne inde i kroppen. 

Læringsmål: At eleverne bliver opmærksomme på, hvordan de mærker forskellige følelser i deres krop.

Tidsforbrug: 1-2 lektioner

Du skal bruge: 

  • Et eksemplar af 'Mærk en følelse - sådan gør du' (downloades herunder)
  • 5-10 tørklæder til at give elever bind for øjnene
  • Gulvplads, så I kan sidde i en rundkreds
  • Tæpper/måtter, som eleverne kan ligge på.  
  • En guidet børnemeditation. Det kan fx være 'Lang kropscan' fra app'en 'Mindfullness for børn'. Den varer 15 minutter.
  • En mobil/computer/ipad med internetforbindelse, så du kan afspille meditationen.

Forberedelse: Læs vejledningen under Følelsestræningså du er klædt på til at facilitere dialogen med eleverne.

Del 2) Tag detektivhatten på

Eleverne trækker på skift et kort med en følelse, fx vrede, og skal vise for de andre, hvordan de selv ser ud, når de er vrede. De andre skal så gætte følelsen. Bagefter taler I om, hvordan man kan mærke, at man har den følelse, og eleverne illustrerer på en tegning, hvor i kroppen vreden sidder. 
OBS: Vi anbefaler, at I leger denne leg efter, at I har leget 'Mærk en følelse', som du finder ovenfor.

Læringsmål: Eleverne opnår viden om/lærer at blive mere opmærksomme på: 

  • Hvordan andre ser ud, når de er vrede, kede af det, usikre osv., (så de bedre kan tage hensyn til andre og deres grænser).
  • Hvordan de selv mærker, at de er vrede, kede af det, usikre osv., (så de bedre kan passe på deres egne grænser).

Tidsforbrug: 2-3 lektioner

Du skal bruge: (downloades herunder)

  • Et eksemplar af 'Tag detektivhatten på - sådan gør du'
  • Et eksemplar af ‘Følelseskort / Her sidder følelserne / Følelsesspor'
  • Et eksemplar pr. elev af ‘Din krop’
  • Farveblyanter
  • Gulvplads, så I kan sidde i en rundkreds.

Forberedelse: 

  • Læs vejledningen under Følelsestræning, så du er klædt på til at facilitere dialogen med eleverne.
  • Sæt borde og stole til side, så I har masser af gulvplads eller lav øvelsen udendørs/i en sal eller lignende.

Del 3) Følelsesdetektivens vendespil

I makkerpar laver eleverne hver deres vendespil, hvor de laver brikker med tegninger af følelser, som passer sammen med det skrevne ord for følelsen. 

Læringsmål: At eleverne bliver opmærksomme på, at der er forskellige måder, følelser kan komme til udtryk på.

Tidsforbrug: 1-2 lektioner

Du skal bruge: 

  • Et eksemplar af 'Følelsesdetektivens vendespil - Sådan gør du', som du downloader herunder.
  • Et eksemplar af 'Vendespilsbrikker', som du downloader herunder. 
  • Tre stykker pap pr. makkerpar. 
  • Papir, tuscher. 

Mærk følelsen at være afslappet

Mærk følelsen forskrækkelse

'Følelseskort' 

'Her sidder følelserne'

'Følelsesspor'

'Kroppen'

'Vendespilsbrikker'